lunes, octubre 26, 2009

rse: Responsabilitats ètiques dels blocaires Responsabilidades éticas de los bloggers

 

Responsabilitats ètiques dels blocaires Responsabilidades éticas de los bloggers

Al bloc de Responsabilitat Global, quan parlem d'alguna empresa o organització amb la qual hi tenim una relació de col·laboració sempre ho fem constar. En el blog de Responsabilidad Global, cuando hablamos de alguna empresa u organización con la cual tenemos una relación de colaboración siempre lo hacemos constar. Aquest és un criteri que tenim per principis de transparència. Este es un criterio que tenemos para principios de transparencia.

És normal que en aquest bloc hi publicitem algun acte o que hi fem alguna proposta organitzada per una organització amb qui col·laborem. Es normal que en este blog hay publicitamos algún acto o que hacemos alguna propuesta organizada por una organización con quien colaboramos. Però també considerem normal que les persones que ens llegeixen puguin comprendre de manera explícita que la difusió que fem d'un acte no solament ve donada perquè té una qualitat o perquè considerem que pot ser d'interès, sinó que a més hi ha el factor de la implicació organitzativa. Pero también consideramos normal que las personas que nos leen puedan comprender de manera explícita que la difusión que hacemos de un acto no sólo viene dada porque tiene una calidad o porque consideramos que puede ser de interés, sino que además está el factor de la implicación organizativa. Com a exemples recents podeu veure: Como ejemplos recientes se puede ver:



Si fem ara aquest comentari en un apunt és perquè hem vist una notícia a la Vanguardia on s'anuncia que EUA multarà els blocaires que no informin de la seva relació amb els anunciants, i que la sanció podrà arribar fins als 11.000 euros Si hacemos ahora este comentario en un apunte es porque hemos visto una noticia en la Vanguardia donde se anuncia que Estados Unidos multará a los bloggers que no informen de su relación con los anunciantes, y que la sanción podrá llegar hasta los 11.000 euros

Efectivament, segons informa EFE, la Comissió Federal de Comerç dels Estats Units (FTC) va aprovar una directiva que imposarà multes de fins a 11.000 $ a aquells autors de blocs que no informin de les seves relacions amb els anunciants. Efectivamente, según informa EFE, la Comisión Federal de Comercio de Estados Unidos (FTC) aprobó una directiva que impondrá multas de hasta 11.000 dólares a aquellos autores de blogs que no informen de sus relaciones con los anunciantes. La nova normativa, que entrarà en vigor el proper 1 de desembre, obliga els blocaires a detallar si han rebut pagaments o regals de les companyies sobre els productes escriuen. La nueva normativa, que entrará en vigor el próximo 1 de diciembre, obliga a los bloggers a detallar si han recibido pagos o regalos de las compañías sobre los productos escriben. Violar aquesta regulació suposarà multes de fins a 11.000 $, va dir la FTC. Violar esta regulación supondrá multas de hasta 11.000 dólares, dijo la FTC.

A banda que aquesta legislació no ens afecta, sí que creiem que a la xarxa pot haver-hi un ús enganyós que seria bo de corregir. Además de que esta legislación no nos afecta, sí creemos que en la red puede haber un uso engañoso que sería bueno corregir. No volem posicionar-nos sobre si les multes són la millor manera d'afrontar-ho. No queremos posicionarnos sobre si las multas son la mejor manera de afrontarlo. En tot cas, el que sí que ens agradaria és que els gestors de blocs fessin una declaració ètica i que clarifiquessin la línia editorial, incloent l'ús publicitari que s'hi pugui donar. En todo caso, lo que sí nos gustaría es que los gestores de blogs hicieran una declaración ética y que clarifique la línea editorial, incluyendo el uso publicitario que se pueda dar. Això hauria de ser especialment exigible -i aquí potser sí que legalment- en el cas que hi hagi un pagament: fer constar que es tracta d'una acció publicitària. Esto debería ser especialmente exigible-y aquí quizá sí que legalmente-en el caso que haya un pago: hacer constar que se trata de una acción publicitaria.

D'altra banda, la intenció de la legislació nord-americana va més enllà, ja que pretén que els autors d'aquests llocs a la xarxa també s'enfrontin a sancions si realitzen "crítiques inapropiades de productes" que ocasionen pèrdues financeres per als consumidors. Por otro lado, la intención de la legislación estadounidense va más allá, ya que pretende que los autores de estos sitios en la red también se enfrenten a sanciones si realizan "críticas inapropiadas de productos" que ocasionan pérdidas financieras para los consumidores. Llegim a la mateixa notícia: Leemos en la misma noticia:

En els últims mesos, les bitàcoles o "blocs" dedicats a temes de consum han crescut com l'escuma amb els seus consells sobre els articles que és recomanable comprar, encara que de vegades els comentaris estan pagats per les marques. En los últimos meses, las bitácoras o "blogs" dedicados a temas de consumo han crecido como la espuma con sus consejos sobre los artículos que es recomendable comprar, aunque a veces los comentarios están pagados por las marcas. Richard Cleland, de la divisió de pràctiques publicitàries de la FTC, va dir que els "bloggers" poden informar de la seva relació amb l'anunciant de la manera que desitgin, sempre que es faci de manera "clara i evident" per al lector. Richard Cleland, de la división de prácticas publicitarias de la FTC, dijo que los "bloggers" pueden informar de su relación con el anunciante de la forma que deseen, siempre que se haga de manera "clara y evidente" para el lector .

A diferència dels periodistes, que solen tenir prohibit l'acceptar regals d'empreses i han de retornar els productes sobre els escriuen crítiques, cap regulació controlava aquesta pràctica entre els creadors de blocs. A diferencia de los periodistas, que suelen tener prohibido el aceptar regalos de empresas y deben devolver los productos sobre los escriben críticas, ninguna regulación controlaba esta práctica entre los creadores de blogs.

Actualment, els autors en aquests llocs a Internet decideixen si comuniquen als seus lectors de quines empreses han rebut diners o regals i, encara que molts ho fan, altres prefereixen amagar per obtenir una major credibilitat entre els internautes. Actualmente, los autores en estos sitios en Internet deciden si comunican a sus lectores de qué empresas han recibido dinero o regalos y, aunque muchos lo hacen, otros prefieren ocultar para obtener una mayor credibilidad entre los internautas.
Aquest ja és un punt més delicat de regular, ja que les xarxes socials, els blocs, i tota la internet 2.0 constitueixen un espai de creativitat i participació de difícil control. Este ya es un punto más delicado de regular, ya que las redes sociales, los blogs, y toda la internet 2.0 constituyen un espacio de creatividad y participación de difícil control. Seria bo que les pàgines sabessin guanyar-se la pròpia reputació fent un ús de la transparència i la claredat dels interessos publicitaris. Sería bueno que las páginas supieran ganarse la propia reputación haciendo un uso de la transparencia y la claridad de los intereses publicitarios. En qualsevol cas, una legislació restrictiva pot suposar una restricció excessiva per a un espai de lliure opinió. Seria preferible que els blocs que se sotmetessin a criteris ètics i de transparència gaudissin d'una etiqueta que comuniqués aquest compromís als seus lectors . En cualquier caso, una legislación restrictiva puede suponer una restricción excesiva para un espacio de libre opinión. Sería preferible que los bloques que se sometieran a criterios éticos y de transparencia disfrutaran de una etiqueta que comunicara este compromiso a sus lectores.

Saludos
Rodrigo González Fernández
Diplomado en RSE de la ONU
Diplomado en Gestión del Conocimiento de la ONU
www.consultajuridica.blogspot.com
Dirección: Renato Sánchez 3586 Of 10
Fono Cel. 93934521
SANTIAGO CHILE
 
SOLICITE NUESTROS CURSOS, CHARLAS Y ASESORIA EN RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIAL-LOBBY – LIDERAZGO-CALENTAMIENTO GLOBAL-ENERGIAS RENOVABLES ( PARA OTEC, ORGANIZACIONES )

No hay comentarios.: